Sunday, December 5, 2010

Pesanan untuk orang cantik


Tuhan memberi nikmat kepada orang yang bertaqwa kerana kasih sayang-Nya. Jika diberi kepada mereka sedikit, kasih sayang-Nya juga. Kerana Tuhan hendakkan mereka lebih mulia dan disimpan aset itu sebagai harta di Syurga. Kalau diberi banyak pula itu juga adalah kasih sayang-Nya. Kerana dengan nikmat yang banyak itu dapat diagih-agih kepada orang lain pula

Kita memang tidak ada pilihan untuk mempersoalkan itu ini.Anda mungkin berada rendah hati meihat kekurangan yang ada pada diri anda.

Anggap ini satu kelebihan.Jika anda sangka anda tidak cantik.Ia satu kelebihan yang tiada pada orang yang cantik.Anda sangka kecantikan selalu membawa keuntungan?Tidak,tidak selalunya begitu.

Kadang-kadang kecantikan memusnahkan.Setelah anda dikenali sebagai cantik,ketakutan anda terhadap keburukan lebih besar daripada anda semulajadinya buruk.Orang cantik fobia menjadi buruk.

Setiap kedutan akan dirawat dan setiap kedutan pasti menyusahkannya.Saat menjadi buruk pasti tiba ,bagaimanakah si cantik menghadapi hari tua mereka.Bukankan rasa susah yang tiada kesudahan?


Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh Tuhan supaya dia boleh terbang dan menerjah api.

Samalah hal nya,kadang-kadang seorang manusia diberikan kecantikan supaya dengan kecantikn itu dia boleh berbuat banyak-banyak kebaikan.

Jika anda buruk setidak-tidaknya anda bebas dari rasa riak dan takbur.

Penghuni neraka kebanyakannya wanita sebagaimana disabdakan Rasulullah s.a.w wanita itu tentu yang cantik tetapi gagal memahami untuk apa kecantikan itu diberi oleh Allah kepadanya.

Dan wanita itu tidak terkecuali jugak yang buruk kerana ia berterus-terusan mempertikaikan kera Tuhan.

Siapakah penghuni syurga itu?Barangkali yang cantik dan dia sentiasa faham kecantikan itu ukuran manusia.Cantik pada pandangan Allah adalah ketaatannya terhadap semua perintah dan larangan Allah.

barangkali juga yang buruk tapi dia faham Allah tidak memandang rupa paras tapi apa yang ada dalam hatinya.Wahai orang cantik,orang buruk,orang kurus,orang gemuk,orang rendah,orang tinggi dan orang cacat,semuanya itu adalah ukuran manusia dan ukuran manusia selalunya sasar.

Hargailah diri anda sebab kewujudan anda membuktikan kekuasaan Alah.


Artikel Ehsan dr seorang sahabat...terima kasih.......

No comments: